De wereld van de zoekmachines is me een beetje vreemd. Natuurlijk hoor ik als ondernemer hoe belangrijk online marketing is, maar ik vind het lastig om me daarin te verdiepen en om uit te zoeken hoe het precies werkt. Computertaal is me vreemd. Toch besef ik dat als ik op wil vallen bij mijn klanten ik dan toch echt hiermee aan de slag moet. Een zeer ervaren collega ondernemer wees mij op het begrip remarketing. En toen ik me daar eens een beetje in ging inlezen, werd ik steeds enthousiaster. Remarketing is een hele handige tool om je klanten aan je te binden. Natuurlijk had ik dat nog niet zo snel voor elkaar. Zoals gezegd weet ik weinig van online marketing. Maar ik vond al snel een bedrijf dat me wilde helpen bij remarketing.
Remarketing: hoe werkt het?
Remarketing gebruik ik voor klanten die al eens in mijn webwinkel zijn geweest. Klanten die iets hebben bekeken op mijn site of zelfs iets hebben gekocht. Van deze klanten weet ik dus waar hun interesses liggen. Door op het juiste moment te adverteren wordt mijn klant weer herinnert aan deze interesse of aankoop. Via cookies kan ik het internet gedrag van mijn klant volgen. Zo kan ik bijvoorbeeld van mijn eigen website zien wat iemand daar precies gedaan heeft. Heeft hij de beschrijving van een product gelezen? Heeft hij het product in zijn winkelmandje geplaatst en er misschien ook weer uitgehaald? Zo weet ik in welke fase van beslissen iemand is. En ik kan vervolgens door middel van remarketing hele gerichte advertenties naar deze klant sturen gericht op dat ene product. Je kent het zelf vast ook wel: als je ergens schoenen hebt bekeken of gekocht dan duiken opeens op sommige andere sites ook allemaal schoenen op van de aanbieder waar je die hebt bekeken.
Succesvol ondernemen
Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat remarketing nodig is voor succesvol ondernemen. Ik heb mijn klanten goed leren kennen en ik weet steeds meer klanten te binden aan mijn product. Het was even een investering, maar ik heb het er ruimschoots uitgehaald door alles wat deze tool me heeft opgeleverd. Ik raad dan ook andere ondernemers aan om zich eens te verdiepen in deze vorm van online marketing. Het kan je zomaar eens heel veel opleveren. Dus denk er eens over na en ga opzoek naar iemand die je hierbij kan helpen.